Film Rekomendationer

Hahah okej, Som jag förklarat tidigare i bloggen så ska den inte enbart handla om det direkt transrelaterade,
Vilket ibland blir svårt,
Då vissa dagar så är det nästan allt jag faktiskt tänker på,
Mestadels för att jag ägnar en stor del av min tid på att analysera mig själv.
Och även för att jag snackar mycket med andra i samma sits.

Men detta inlägg tänkte jag dedikera till lite olika filmer jag tycker folk borde se,
Dem är alltså inte i bloggen för att dem har något med trans att göra :P

Juste... kan varna för att filmer jag gillar tenderar att inte vara särkilt barnvänliga, heller inte vänliga mot lättskrämda och folk som mår illa av blod/gore :P
Så ni som ingår i ovanstående kategorier kan sluta kolla på inlägget och baka kakor istället :P


1:
Machete

Denna såg jag alldelles nyss,
Och var också den som motiverade mig till att göra inlägget.
Hade inga höga förväntningar, utan något att slö titta på.
Och ska jag vara ärlig är väl inte handlingen på någon överdrivet avancerad nivå.
Men jag älskar filmen hursom.
Det är manlighet (haha :P explosioner, blod, vapen och nakna kvinnor :P),
B-film som är medveten om det, humor, en hel del klockrena repliker... och mer manlighet (se tidigare förklaring).


2:
Repo! The Genetic Opera

Min absoluta favorit film.
Det är blod, inälvor/organ, opera (story uppbyggnad samt karraktärer, och en del av musiken),
Det är en fantastisk roll lista, även om man inte inser det när man ser listan utan filmen.
Och den har en underbar estetik :D samt en hel del samhällskritik :D

Filmen utspelar sig i framtiden, efter en epedimi av organ som slutar funka,
Så dyker ett företag upp, genco. Dem är extremt skickliga på kirurgi och att skapa fungerande organ.
Med tiden så inriktar dem sig även på plastik kirurgi.
Detta resulterar i att nästan alla har något från dem.
Och det bästa, man kan få vad som på avbetalning,
Betalar man inte tillbaka kommer en "repoman" och tar tillbaka organet eller vad du nu skaffat via dem.
(splatter nomnomnom!).

Är en snabb beskrivning av grundkonceptet...
Men filmen ska ses inte läsas :P
Och ffs, köp den om ni gillar den, VILL HA UPPFÖLJARE!!!!
(och dem hade ingen reklam budget :P )

3:
"OF THE DEAD" FILMERNA (av George A Romero, Grundaren av zombie filmer :D)
Night of the livning dead (1968),
Dawn of the Dead (1978),
Day of the Dead(1985),
Land of the Dead (2005),
Diary of the Dead (2007),
Survival of the Dead (2009)

(själv hoppas jag på att allas vår zombie gud fortsätter listan :D)

Okej, att jag skulle skriva om alla dess filmer separat kändes lite väl tidskrävande,
Men ovan har ni titlarna och utgivnings åren (en del av filmerna har det gjorts remakes på, och dem är inte bra i jämförelse, därför att ni får årtal så ni kan avgöra att ni hittat rätt version)

Det är zombies, samhällskritik, och allmän awesomeness :D
Det är även värt att se hela listan, för att den utvecklingen är fantastisk,
Och det finns värda moment i alla, och en del referenser görs mellan filmerna :D

Själv var jag ytterst tveksam till dem två sista först,
Men efter att ha sett dem så har då inte åldern förstört Georges genialitet överhuvudtaget,
Och eftersom alla filmerna driver med modern politik kan dem även vara lite lättare att förstå för dem mindre politiskt insatta :P

Det här är filmer jag anser att alla som tycker om zombies borde se :D

Framförallt för att det är zombie filmers grundare, men även för att han inte gör zombies till ondingar som många andra :D

4
One missed call (-triologin)
 
(Jag stödjer inte Remake, Detta är alltså dem japanska! Inte amerikanska skit remakes av dem bra filmerna :P)


Den första var en favorit film för en lång tid,
Det är japanska skräckfilmer när dem är som bäst helt enkelt...
Eller ja... den första är... 2an är helt okej, och klart sevärd om man sett 1an.
3an spårar ur en hel del, men är ganska awesome och binder ihop allting,
Vilket behövs efter dem 2 första :D






Well, nu borde jag troligen göra något mycket vettigare egentligen... :P
Så eventuellt gör jag ett till (eller 10) inlägg där jag fortsätter listan...
 för finns många fler :P
Men ni har ju en del att kolla på sålänge :P

Ciao//Rikard


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0