lite allmänt om operationen :)

diverse regler jag fått om tiden runt operationen :

4 veckor före och 4 veckor får man inte röka...

2 veckor innan ska man göra uppehåll från diverse naturläkemedel and such, sa pappret,
Ingen direkt koll på.

Är sjukskriven, får inte röra armarna normalt osv i 2 veckor.

Får inte göra tunga lyft, träna osv på 4-6 veckor efter operationen.

sova på rygg... ingen uttalad regel som jag fick, men om man försöker bryta den gör det ont-
Så derp...

Ska ha bröstbandet (special bandage... typ) 24/7 i 2 veckor,
Sen dagtid yttligare en tid...

Ska tejpa såren i ca 4 månader.

Ska inte utsätta ärren för sol på 1 år.



Är typ dem reglerna jag fått, kanske glömt skriva ner nån,
Men är mest för att ge en generell idé om hur det ser ut...






Konstiga upplevelser relaterade till operationen:
*Att genomgå en operation rent generellt (första tillfället för mig)

*När dem ska rita upp vad dem ska göra... det tog helt allvarligt typ 20-30 minuter vilket kändes rätt awkward

*Dränage slangarna, eller framförallt avlägsnandet av dem är jätte skumt,
Dem sitter en ganska bra bit in i kroppen och att dra ut dem innebär att något mystiskt rör sig i bröstkorgen,
Vilket känns jätte konstigt, gör inte direkt ont, och tror att även smärtkänsliga om inte annat skulle hålla med eftersom man alla fall är distraherad av hur konstigt det känns...

*Ilningar, typ som man kan få i tänderna, fast får dem typ genom bröstkorgen randomly istället XD
Inte direkt konstigt, nerver och sånt som blivit avskuret och ska läka

*Något jag funnit rätt irriterande,
Gått runt och gjort små grejer jag klarat av och inte varit några problem, men råkar jag gå över en osynlig gräns på hur mycket jag kan göra känner jag mig i princip redo att kollapsa på plats, direkt. Eftersom kroppen använder energi till läkningen, så blir man trött lätt, i mitt fall har det blivit väldigt plötsligt varje gång...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0