religon....

Det har väldigt lite med trans att göra,
Men rätt mycket med mig som person att göra.

Satt åh kollade på betnerdirekt,
avsnitt 2, som handlade om just religon.

Och det här är ett ämne jag diskuterar väldigt mycket via internet,
Framförallt med amerikaner,
Men ibland även andra.

Jag tror inte på någon gud,
Heller inte på diverse annat övernaturligt.

Säger inte med säkerhet att det inte kan finnas,
Men säger att ingen har presenterat dugliga bevis för att man borde förutsätta att så är fallet.

Vad som dock ofta blir en fråga är faktumet att jag inte enbart säger att jag inte tror på det,
Utan faktumet att jag är emot religon som idé, förtydligar också att det gäller ALL religon,
Större eller mindre, organiserad eller inte osv.

Skälet till detta är ganska simpelt,
Religon går ut på att tro,
Inte veta.
Oftast hävdar religoner att dem har svar på stora frågor,
Varför vi finns, hur vi kom till, vad som händer efter döden osv.
Här har vi det största problemet i min mening.

För om du hittar ett svar på en fråga och accepterar det så slutar du söka efter svaret.
Känns rätt självklart,
Vi kan överföra det här till vad som helst.
När det gäller viktiga frågor, som dem religon påstår sig besvara så stoppar man,
Eller åtminstonne sölar ner sökandet efter svaren,
Vilket saktar ner våran utveckling.

Därav så är det faktiskt skadligt i nutid enligt min mening.

Ja, jag erkänner att religon har haft ett syfte en gång i tiden,
När vi omöjligt kunde ta reda på varför solen "går upp" var det en bättre idé att få folk att fokusera på frågor vi faktiskt kunde lösa, vilket religon har hjälpt med på samma sätt som det nu förstör.

I nutid har vi nått så långt i utvecklingen att vi faktiskt kan undersöka det mesta,
Vi bör alltså fokusera på att lösa frågorna istället för att ignorera dem med hjälp av sagor.

Ju fler som faktiskt bryr sig om att forska, ta reda på mer, nå frammåt,
Desto större chans har vi att faktiskt göra upptäckter.
Men för tillfället blockerar religon oerhört många människor från att göra detta.

Dem timmar som offras på religonen skulle kunna satsas på att göra världen bättre.

Samt, om man faktiskt tror på någon religon,
Så är forskning ju en metod för att kunna bevisa det för oss andra,
Menar- har du faktiskt rätt kommer du ju kunna hitta bevis för det.

Leta i verkligheten istället för i sagoböckerna...




helt meningslöst rant,
Men nåja, bloggar är väl till för att dela med sig av tankar... XD


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0