"FTM"

Okej, först ut en lite bakgrundsförklaring;
Alla typer av kritik och åsikter jag får av omvärlden försöker jag tänka igenom och se vad som gått fel.
Eller var missförståndet skett, Vilket än oftare är fallet.
Exakt vad som sagts, vem som tyckt vad osv är dock inget jag skriver i bloggen av anledningen att jag i största mån undviker att nämna individer.

Hursomhelst,
Jag deffinerade för en tid sen att jag inte är bekväm med att i något sammanhang presentera mig som FTM fall detta inte är absolut nödvändigt.
Här på bloggen finns det för att individer som just av olika anledningar vill läsa om ämnet ska ha lättare att hitta hit.
Och i saker relaterade till utredningar kan det vara relevant.
Men inte för så överdrivet mycket mer.

Personligen har jag insett att jag mår bättre ju mer jag kan slippa den stämpeln.
Ett av skälen är väl dess betydelse. Female to Male, Kvinna till Man.
Ja, på ett rent fysiskt/kroppsligt plan förklarar det vad som pågår.
Men det är också allt.
Om man ser till något annat än dem rent kroppsliga omständigheterna så bör ju "F" helt strykas.
Female/Kvinna är något som har väldigt lite till ingenting med individen i fråga att göra.

Detta är ganska självklart för dem redan insatta.
Men däremot är det inte självklart i någon bemärkelse för dem icke insatta.
Och försöker man förklara det för dessa med just female to male så är det mycket vanligt med missförståndet att man Är en tjej som Vill bli kille.
Alltså inte den faktiska situationen.

Och någonstans runt där i diskussionen har dem skapat sitt första intryck,
Den uppfattningen som hos dem flesta lever kvar längst.

När detta första intryck är gjort så tar det mycket längre tid att försöka korrigera felet än om man inte formulerat det så från första början.

Och att minimera risken för ett eventuellt felaktigt första intryck av vem man är gör, åtminstonne i mitt fall vardagen lite lättare, då det är mycket färre som då uttalar sig på väldigt obekväma sätt om en.

Ju mer sådant jag slipper desto bättre,
Åtminstonne för mitt eget psykiska välbefinnande.
Jag minimerar ju gärna saker som äventyrar just detta.
För i nuvarande situation anser jag att det finns tillräckligt mycket skit.


Sedan att jag heller inte gärna uttalar andra relaterade saker, t.ex. Transsexuell,
Det är inte lika mycket problem med termen,
Däremot så finns det i nutida samhälle en okunskap som gör att man måste försöka förklara just denna term,
Vilket vid dem flesta formuleringar också förklarar för individen hur min kropp ser ut.
Eller, ja... kroppen jag av någon löjlig anledning (nit lott i det genetiska lotteriet) hamnat i.

Vilket har liknande effekt som det jag tidigare förklarade om FTM.


Valet att undvika detta ämne i konversationer fall det inte är nödvändigt är därför ganska logiskt.
Jag ser inget fel i att deffinera problematiken jag har i teorin,
Men jag har nog med konsekvens tänkande att för att inse vilka missuppfattningar som kan ske.

Jag anser inte att något val är mer eller mindre rätt i denna fråga förövrigt,
Alla hittar sina egna vägar för att hantera dem problem dessa stöter på.
Det gäller dessutom livet i allmänhet.

Man väljer helt enkelt den väg man själv känner verkar vettigast i äns egna specifika fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0