Hur man tilltalar någon...

Okej, jag har suttit en del på youtube,
Och snubblade över en 1-2 år gammal diskussion...
Men just det ämnet är vanligt bland folk som inte förstår skillnaden mellan fysisk kön (könsorgan) och själsligt kön (vad PERSONEN har för kön, och vad den borde ha för kropp).

Detta var jätte roligt eftersom det dök upp en del ovanligare argument som jag kände att jag ville skriva lite om.

En snubbe diskuterade om att naturen gör oss på ett sätt,
och så ska det vara...för att det enligt hans åsikt är så det är menat att vara.
Precis som att folk föds med olika färg osv.

Och först åh främst så skulle jag respektera en vit snubbe som sa att han borde varit svart också.
Dock så påverkar inte det hur jag bemöter personen i fråga. Tillskillnad från kön,
Där tilltal är olika.

Och snacket om att gå emot naturen... Ja, det har vi nog deffinitivt gjort,
Vilket enligt min egen tro är skälet varför så många missbildningar och sjukdommar dyker upp inom vår art.
Men då eftersom vi skapar fel hos oss själva så ser jag det heller inte som mer än rätt att hjälpa individerna som drabbas av det? Jag menar, om en familj är inavlad sen generationer så kommer ju dem alldra flesta få deffekter... ska barnen i en sån familj vägras vård för att mänskligheten gör onaturliga saker????
Eller barn som fick missbildningar pga en medecin modern tog när dem var foster? det är saker människor dragit på sig, på sätt som inte var menade att vara... Men är det den drabbade indivdens fel? nej! då är det väl klart att man ska lindra skadorna för den individen? Eller skulle man inte försöka vårda offer efter atombomberna heller ??? Känns allmänt konstigt om vi inte ska hjälpa dem vi ställt till det för????

Sedan hittade jag åh andra sidan en person på som motargumenterade som jag inte heller riktigt kunde hålla med.
H*n (biologisk kvinna, men bigender av sorten som växlar mellan könen, då jag inte är medveten om vad h*n föredrar idag väljer jag att utesluta den avgörande bokstaven).
H*n ansåg att det var fullt rimligt, att om man respekterar en person ändra hur man tilltalar denna dagligen, namn och pronomen. Detta känns orimligt i min värld, då jag är medveten om hur äckligt lång tid det tar för folk att lära om sig, och det kräver dedikation från dessa individer att göra det, så att kräva att folk skulle ändra varje dag känns respektlöst mot omgivningen, jag anser isåfall att personen som kompromiss kan be att tilltalas könsneutralt konstant för att inte tituleras fel, men heller inte kräva för mycket och på så viss vara respektlös mot sin omgivning.

Dock så det hela poängen ändå är,
Det är en fråga om respekt att tilltala en person som det denna föredrar,
Dock anser jag att om man ska få denna respekten som person så bör man själv vara respektfull nog mot omgivningen att inte kräva för mycket av dem. Man får förvänta sig att folk inte lär sig direkt, och någon felsägning får man acceptera, så länge dem försöker.
Är dem inte respektfulla nog att försöka så är det heller ingen fråga om saken,
då kan dem inte förvänta sig respekt från personen dem inte respekterar heller.

Så det var mest att jag behövde skriva av mig funderingarna,
Hoppas ni har det bra, ciao//Rikard

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0