Människor växer inte upp!

Kropparna utvecklas,
men börjar just nu grovt tvivla på att folk utvecklas mentalt efter 5-10års åldern.

Eller är det kanske bara jag som tycker att gå vidare från saker är en väldigt naturlig del av livet?
Detta anser jag att man lär sig redan som liten alla fall.
När någon som är äldre än mig inte verkar ha lärt sig detta blir jag frustrerad.
Vilket jag finner ganska logiskt.

Man kan lämna folks död bakom sig,
man kan lämna förhållanden bakom sig,
man kan lämna bråk bakom sig utan problem...

Men alla människor verkar inte kunna detta.

Blir även frustrerad på människor som blir sura över små saker.
Även om dem varit involverad i så mycket större saker...

människor är jobbiga!

Kommentarer
Postat av: Querre

Att gå vidare i livet faller inte naturligt för en människa när den är äldre. Faktum är att barn oftast går vidare lättare än vuxna, i alla fall vad jag vet, ifrå svåra perioder. När en nära dör hamnar en människa i en såkallad kris, som är en väldigt svår situation att gå igenom. De flesta ungdomar går också igenom "tonnårskrisen" som kan ta ett jävla tag att ta sig ur.



Men att återhämta sig ifrån svåra saker, så som en nära person död, har ingenting med att vara mogen mentalt att göra. Vissa människor reagerar inte särskilt stark på sorg, som min fader till exempel, medan andra reagerar starkare och därför kanske tar längre tid på sig att komma över det hela. Det betyder inte att dessa är mindre vuxna, de reagerar bara på ett annorlunda vis på det hela.



Jag känner folk som kan lämna allt bakom sig på några timmar, men är helt socialt efterblivna, medan jag vet andra som tar tid på sig att gå vidare från svårare tider, men som socialt sätt är helt suveräna. Folk har olika "talanger" här i världen. Vissa är bra på matte, andra är bra på språk. Detsamma gäller även reaktionen på ett bråk och liknande. Dock behöver man ju inte göra sig barnslig bara för att man inte glömt ett bråk man haft och det bästa är väl att försöka reda ut det hela. Vuxna är inte bra på allt. Du har lärt dig att gå vidare enkelt, som är en egenskap du verkligen skall vara stolt över, men det faller inte naturligt för en människa att gå vidare i livet efter svåra perioder. Det är inget som bara ploppar upp i vårt huvud helt plötsligt, utan vi ser och lär oss av vår omgivning helt enkelt. Vissa lär sig det, andra lär sig annat.



Annars är det en trevlig blogg som jag bestämde mig för att kommentera ^^ Lycka till med allt! Och ja, människor kan vara riktigt irriterande ibland, samtidigt som de helt plötsligt förgyller ens dag!

2009-11-12 @ 15:07:20
Postat av: Rikard

Mycket sant det du säger om att folk lär sig olika saker,

Själv har jag varit med om ganska mycket saker jag inte borde behövt gå igenom i den ålder jag var.

Så enligt vad du skriver är det då logiskt att jag skulle ha lärt mig just att gå vidare.



Inlägget kanske inte var det mest genomtänkta,

då jag var ganska frustrerad på ett par människor som inte kan släppa något som enligt mig är små gnabb flera månader efter själva händelsen,

Och vad jaf menar med att dem inte kan släppa det är att dem fortfarande inte kan ha en normal kontakt med personen gnabbet var med.



Men det du skrev var helt klart något värt att tänka på :)



tack :)



2009-11-13 @ 00:16:40
URL: http://yokoshima.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0